Svedala kommun: Från de lägsta nivåerna till position 44 – en konstruerad framgångshistoria?
Upplysning: Sveriges minst företagsvänliga kommun
Mellan 2017 och 2020 försämrades Svedala kommuns position avsevärt i Svenskt Näringslivs mätning av företagsvänlighet.
Många företagare vittnade om att de aldrig fick hjälp, men däremot ständigt nya avgifter och utredningar – ofta för småsaker.
Kostnaden för tillsynen var 1400 kronor timmen
Företagare målade upp en bild av en dagligdags existens där de levde med ständigt oro för ny kontroll, frekvent initierad av kommunen genom analys av företagens hemsidor, etiketter och det liknande.
Att kritisera en avgift eller inspektion kunde medföra ytterligare utredningar och fler kostnader.
Kommunen besatt befogenheten att lägga ner företag, vilket gjorde många småföretagare hjälplösa mot systemet.
Företagarnas avhopp och skepsis
Resultatet var att näringslivsorganisationer i Svedala avbröt sin relation med kommunen
Ett antal företag beslöt att flytta bort eller avstod från att starta verksamhet i kommunen
Ryktet om Svedala som Sveriges mest ogästvänliga kommun för företag spreds
och denna situation rapporterades genomgående i media över hela landet
Vändpunkten kom – men inte genom reformativa åtgärder
Det skulle ha varit enkelt att lösa problemen genom att:
Instruera inspektörer att stödja, inte motarbeta, företagen
Trots möjligheten till en reformering av tillsynen, valde kommunen att följa en annan riktning.
Initiativet koncentrerades på att uppgradera Svedalas image för de röstningsskickliga företagen i Svenskt Näringslivs enkät.
Kommunen anlitade två specialister för att förbättra sin placering, skickade ut nyhetsbrev, utökade sin webbsida, initierade en tidning och sociala mediekanaler och profilerade sig som den bästa företagskommunen i Sverige på sin webbplats och vid olika evenemang.
De ekonomiska investeringarna tog fart.
Resultat: En kraftig klättring i rankinglistan
Från en position på plats 236 under 2020 har Svedala avancerat till plats 44 år 2024, vilket representerar den mest notabla utvecklingen i Skåne över de senaste fem åren
Kommunen har förbättrat sin poäng i Svenskt Näringslivs årliga enkät kontinuerligt över sex år, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) utifrån en skala från ett till sex
Rubrik: Manipulation eller faktisk förbättring?
Rankingen har förbättrats, men många företagare kvarstår med sin kritik.
Offentliga uttalanden uteblir från somliga företagare på grund av fruktan för repressalier som innebär nya och höga tillsynsavgifter eller böter.
Den fasta avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn kvarstår, och kommunens intäkter från dessa avgifter är högre än någonsin.
Många småföretagare menar att situationen försämrats, inte förbättrats – fler inspektörer fungerar nu och skräcken för kommunen har spridit sig.
Framför allt är det företagen som tillhör Svenskt Näringsliv och som har rösträtt i undersökningen som känner av förbättringar.
För övriga företagare är situationen ofta densamma eller till och med sämre än tidigare.
Svedala kommuns ranking har ökat och företagen fått det ännu sämre
Det är uppenbart att Svedala kommun har klättrat i företagsrankingen
Dock döljer siffrorna en annan sanning där företagarna känner sig hindrade och ekonomiskt belastade av kommunens regelverk
2025 har vi sett en uppgång i aktiviteter för att få fler röster.
Evenemang såsom jippon, fester och prisutdelningar för de med rösträtt bidrar till att öka antalet röster.
En ny anställd har tillkommit i Svedala kommun för att öka antalet företag som etablerar sig där.
Detta för att kunna generera högre avgiftsintäkter.